Trabant
Trabant
V létě 1959 dostala automobilka sachsering z ředitelství automobilového průmyslu úkol modernizovat Trabant P50 tak , aby se z něj stal pokrokovější a lé pe prodejný automobil. Šlo o to zvýšit jeho šance na úspěch na exportních trzích , zejména v Belgii,Nizozemsku,Dánsku ,finsku a Norsku, odkud přicházely devizy toilk potřebné pro chronicky deficitní hospodářství NDR. Šéf konstruktér automobilky Dr. werner Lang a jeho spolupracovníci se nehodlali spokojit s opatrným zadáním nemastné neslané inovace jež přišlo vedení VVB automobilbau a začali souběžně pracovat na dvou návrzích.
Jeden respektoval požadavky nadřízeného orgánu zatím co druhy, jehož tvary vytvořil ing Lothar Sachse byl opoznání odvážnější a vznikal vlastně na zapřenou.
Už v prosinci 1959 přijeli do Zwickau nejvyšší představitelé východoněmeckého automobilového průmyslu , aby posoudily výsledky práce na modernizaci P 50 a rozhodli o dalším osudu projektu Dr.Lang a jeho muži postupovali takticky. Nejpre v jedné předváděcí místnosti představili činovníkům maketu vytvořenou podle oficiálního zadání.
Velké nadšení nevzbudila, ale nesetkala se ani s výraznější kritikou-zadavatelé si přece nemohli znečistit vlastní hnízdo. Když odezněla diskuse o právě předvedeném návrhu byli hosté pozváni do dalšího sálu , kde se pod látkovým přehozem skrývala druhá , načerno zhotovaná maketa. Po jejím odhalením nastaly nemalé rozpaky , druhý návrh byl sice o poznání lepší , zároveň ale prozrazoval zjevné porušení pracovní a možná i statické disciplíny. Během následující debaty zpestřené občerstvením se však podařilo hrozící konflikt uhasit a přesvědčit kapitány automobilového průmyslu , aby dali zelenou odvážnějšímu řešení.
Od roku 1962 figuroval prřipravený vůz v dokumentech pdo označením Trabant 601 v lednu 1963 se zjedním z prototypů seznámilo vybrané publikum v Berlíně při příležitosti VI. sjezdu komunistické strany SED. Aby příliš nešokoval , dostal prototyp na boky stejné barevné pruhy ohraničené lištami , na jeké byla veřejnost v té době zvyklá z vozů P 60 s původním zaoblenou karoserií. Pozdější předseriové a sériové vozy Trabant 601 se už bez této ozdoby obešly. Po prvních šesti funkčních vzorcích a dvou dalších určených k technologickým účelům následovala na podzim 1963 nultá série 110 vozů Trabant 601, další nultá série zhotovená v lednu 1964 čítala 24 aut.
veřejnosti se Trabant 601 představil v březnu 1964 na jarním veletrhu v Lipsku a údajně už v té době jezdily čtyři stovky předsériových vozů. Náběh sériové výroby začal v červnu 1964 v červenci vyrobeno přes 160 limuzínek a přes 40 kombi trabant 600 se starší zaoblenou karoserií.Nové kombi následovalo až v září 1965.
Zdroj : Trabant -Jan tuček (kniha)